Massages voor alle doeleinden

Maychell is geen courante naam in België. Deze Arubaan kwam enkele maanden geleden afzakken naar het mooie Hoeilaart waar er een mooi evenwicht werd gerealiseerd tussen werk en vrije tijd en vooral ontdekken van ons mooie België. We vonden het tijd om eens samen te zitten met deze bijzondere man met een passie om sporters, zeker ook niet – sporters 😉 onder handen te nemen.

Je bent niet altijd een massage expert geweest. Vertel eens over waar je vandaan komt en wat ertoe geleid heeft om de overstap te maken naar massage therapeut?

Ja dat klopt. Vanaf mijn 17de zat ik in dienst van het Korps Politie Aruba. Na een jaar werkzaam bij de straatdienst werd ik aangenomen bij het roofovervalteam en daarna bij de Sectie Georganiseerde Criminaliteiten. Sinds die tijd begon mijn carrière bij de recherche dienst. In 2001 verhuisde mijn vrouw en ik naar Nederland waar ik bij de Verslavingszorg ging werken. Daarbij heb ik een HBO studie gevolgd. In 2006 verhuisden we naar Portugal. Een jaar later gingen wij terug naar Aruba. Daar hervatte ik mijn werkzaamheden als rechercheur en heb mij gespecialiseerd in zedenonderzoeken. Mijn dochter zwom toentertijd bij de Barracudas Synchronized Swimming team en later bij een competitieve swimming team ‘Giants’. Samen met een andere ‘atleet moeder’ gingen wij een opleiding volgen als sport massage therapist om onze kinderen te kunnen helpen met hun sportcarrière. Ik vond de opleiding boeiend en leerde snel de basistechnieken van massage en de anatomie. Mijn interesse groeide snel in de sportwereld waar ik diverse online cursussen heb gevolgd om kennis te krijgen. Anderhalf jaar later lukte het mij de complete opleiding te volgen en had verschillende vrijwilligers gewerkt om meer ervaring te krijgen. Gedurende Covid nam het interesse bij mensen om sport te doen, toe. Ik begon toen achter mijn tuin onder een boom ‘in open air’ sportmassages te geven aan atleten. een jaar later ontdekte ik andere technieken onder ander scrapping therapie, pressotherapie, heat/cryotherapy, deep stretching en cupping therapie. Ik zag atleten in grote stappen vooruit gaan in hun sport zowel lopen, zwemmen en of triatlon. Meer en meer verschillende atleten kwamen naar mij toe omdat het woord ‘travelled’ heel snel. Ze voelden zich beter voorbereid en ‘recovery’ ging sneller. Hun blessures werden sneller behandeld en konden zonder pijn door gaan met hun sporttrainingen en wedstrijden. Ik had toentertijd de snelste loper van Aruba als sponsor atleet. Hij begon alle records te breken nadat hij onder mijn behandeling onderging. Daarbij had ik ook de beste triatleet die ook Arubaanse records begon te breken. Mijn behandelingen werden toen snel bekend onder alle sporters van Aruba. Nationale selectie teams vroegen naar mijn hulp. onder ander Arubaanse zwem selectie team, dames voetbal nationale team, beach tennis, Golf, MMA, UCF, karate en atleten die in het buitenland wedstrijden gingen doen bijvoorbeeld ultramarathon, marathons en ironman. Ik was de therapeut van een team dat vanuit Bonaire naar Curaçao in open zee zwom. Daarbij was ik ook therapeut van 48 zwemmers van een zwemteam genaamd Giants.

Waarom is massage goed? Voor welke redenen moeten mensen een afspraak met je maken.

Sportmassage is een massage die gericht is op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren. Met een sportmassage zorg je ervoor dat afvalstoffen in je spieren sneller worden afgevoerd. Daarmee bevorder je het herstel van je spieren en lichaam. Sportmassage wordt ook preventief gebruikt om blessures te voorkomen. Als je last hebt van een blessure, zorgt een sportmassage voor sneller herstel. Het bindweefsel wordt losgemaakt en knopen uit je spieren worden gehaald. Na de behandeling wordt het gevoel van pijn wat kleiner tot nihil. Je kunt sportmassage ook gebruiken om je spieren te activeren. Bijvoorbeeld aan het begin van een trainingstraject of als je een tijdje niets gedaan hebt. Bij sporters die high impact sports doen bijvoorbeeld voetballers, lopers, crossfit, contactsporten doen moeten zeker behandelingen nodig. sporters die langdurige sporten doen bijvoorbeeld triatleten, wielrenners, marathoners en zwemmers moeten zeker wekelijks behandelingen krijgen.

Er zijn verschillende technieken. Kan je wat meer uitleg hierover geven. Wat zijn de typische massages die je aan bepaalde mensen aanbiedt.

Hangt ervan af. Ik geloof zelf in ‘maintenance’. Dit betekent dat als je bijvoorbeeld serieus bent in je sport dat je vaak gemasseerd wordt. Niet alleen de behandeling door massages maar als therapist kan ik jouw spieren beter onderhouden. Als de spieren ‘loaded’ voelen, zwaar, vermoeid en je voelt krampen en zuur in jouw spieren, dan zorgt de wekelijkse behandeling ervoor dat je dit niet eens voelt. Ik voel tijdens de behandeling aan de spieren dus tijdens de analyse wat voor behandeling het beste is voor het atleet/cliënt. Ik maak gebruik van soft tissue of deep tissue massage, in combinatie met rekoefeningen. Tijdens de behandeling gebruik ik meestal heat therapie om de spier tissue losser of zachter te krijgen zodat ik middels petrissage beter mijn werk kan doen. Bij ‘recovering’ bijvoorbeeld na een marathon e.d gebruik ik cryotherapie. Ik masseer met een koude ijzeren staaf, een koude ijzeren bal en koude handdoeken om de inflammatie te verlagen. Om bijvoorbeeld een goede deep tissue te kunnen bereiken moeten de spieren hiervoor klaar voor zijn. Dat duurt tijd maar als het doel bereikt is, profiteer je van betere en gezonde spieren en verbetert de mobiliteit. Gedurende mijn carrière had ik verschillende problemen meegemaakt. Sciatica, piriformis, plantaris solis, ‘swimmers shoulders’ enzovoorts en heb ze kunnen behandelen. Mijn combinaties zijn niet complex. Een voorbeeld. Runners knees is een heel bekende. Hiervoor gebruik ik ‘sporttaping’ en cryotherapie.

Welke massages geef je het meest en welke geef je het liefst?

Om eerlijk te zijn. Mijn meeste loyale klanten waren meestal personen die van stress lijden. pijn aan de nek of ‘upper back of lower back’. Deze klanten kwamen zeker twee keer per week voor een deep tissue massage. Ze hadden niet alleen last van pijn maar ze hadden problemen met slapen of zitten tijdens het werk. Stress pijn werd chronisch. Na enkele maanden behandelingen te hebben gekregen kregen ze een beter leven en konden beter en langer slapen zonder pijn. Dus mijn antwoord is deep tissue massage. Dit is een moeilijke techniek. Maar na honderden uren te hebben hieraan besteed, heb ik deze techniek goed onder controle gekregen. Ik adviseer om dit niet zomaar of bij zo maar iemand deze behandeling te gaan zoeken zonder dat hij of zij veel maar heel veel ervaring hierin heeft. Ik heb zelf inflammatie gekregen en kreeg een week lang koorts nadat ik een diep tissue bij een masseur had gekregen. Deep tissue massage is mijn meest gewenste en gevraagde massage. om een voorbeeld te geven van een uur behandeling kan ik het volgende stappenplan geven: intake, spierenanalyse, omie aromatherapie, effleurages, deep tissue, massage gun, madero therapie, warme handdoek, petrissage, diep stretchen, cupping therapie en vervolgens scrapping therapie.

Wat maakt jou een goede massage therapeut?

Ik denk dat het heeft te maken met ‘the touch’, het gevoel van de spieren. Elk mens is anders. maar spieren zijn spieren. Ik verdiepte me veel in de anatomie van de spieren en leerde verschillende mankementen. Op Aruba was dit mijn nevenbedrijf. Ik werkte van 6 tot 10 uur ‘s avonds en kreeg dagelijks rond 7 à 8 klanten per dag. Op een zaterdag kreeg ik rond 10 klanten. Klanten zaten in de wachtkamers en voor een wedstrijd stonden auto’s in een rij voor mijn huis. Ik herken een spier waar een scar tissue heeft en werkt hieraan meteen tot een oplossing. Klanten vonden dat ik hen sneller hielp en waren blij met mijn service. Spieren die zwaar of stijf voelen of last hadden van krampen werden per direct behandeld. Ik denk ook dat als therapeut je je ook meer in het soort sporten verdiept. Welke spieren worden het meest gebruikt tijdens hun sport. Bijvoorbeeld honkballers hebben meestal een disbalans in hun spieren. Gezien ze meestal een kant van hun lichaam het meest gebruiken om het bal te gooien of te vangen. Ze hebben meer last van hun schouders en enkels terwijl een loper meestal problemen heeft met zijn quads of hamstrings. Het verschil zit in hoe hij loopt en wat voor schoenen hij gebruikt. Tevens heb ik ook online cursussen gevolgd van micro- en macronutriënten en sport nutrition. Ik vond het belangrijk om een babbel te voeren met een atleet die zich beter wil presteren maar dat niet alleen rust, rekken en massage krijgen genoeg was maar dat de voeding ook belangrijk was. Het verdiepen maakte mij apart van andere therapeuten.

Wanneer ben jij boekbaar in Healthcube?
Ik ben boekbaar op maandag, dinsdag en zaterdag.

Dienen mensen iets mee te nemen wanneer ze naar jou komen?


helemaal niets!

 

Pilates yoga healthcube Tervuren

Inhoudstafel

Elly Louage

Personal trainer

Elle Louage